Poznámka 19
Pomíjíme zde velmi problematickou Husserlovu nauku o přímém nazření primitivních smyslových obecnin (podstat) typu červeň či tón c’, u něhož jako by Husserl také naznačoval potřebu jisté variace. Vztah mezi smyslovou obecninou a jejím případem by však Husserl asi nepopisoval jako fundaci empirické obecniny ve svých případech, neboť se zde nejedná o případ vztahu dvou částí v přísném smyslu. Navíc se zdá, že při takovémto empiricky variativním zření, např. eidos barva, explikujeme eidos ve smyslu mezí toho, co k němu ještě patří, a co už ne. V hraničních případech pak vždy máme – na rozdíl od variace ve smyslu fundace – přinejmenším dvě možnosti. Buď můžeme vědomí obecného eidos rozšířit, a zahrnout tak do něj i nazíraný případ (a i zde jsou další možnosti zahrnutí – můžeme např. konstituovat nový poddruh), nebo naopak obsah eidos uzavřít a říci, že nazíraný případ již spadá pod obor jiný. Tak například pod eidos stůl můžeme, ale nemusíme zahrnout i japonské stoly, u nichž se sedí na zemi. Dále i ve faktických vědách slouží často variace k ustanovení funkčních závislostí mezi třídami jevů, ale zde se jedná o variaci empirické nesamostatnosti jevů. Není jasné, zda Husserl jednotlivé druhy variace, které mají mít společné to, že slouží názoru obecného, ve svých dílech rozlišoval jasně, občas vzniká podezření, že tomu tak nebylo – tak například že tón c’, jako každý tón, má určitou výšku, barvu a intenzitu, je poznatek získaný pomocí variace opřené o nesamostatné materiální kategorie, bez nichž nelze určit něco jako prvek akustické oblasti, avšak nazřít obsahově tón c’ sám, totiž určit jeho výšku, lze pouze ve smyslu variace vztažené k ustanovení empirického eidos, neboť většina lidí je po určitém výcviku schopna precizovat své obecné ponětí tohoto tónu, vždy však zůstávají spory o to, který případ se tónu c’ nejvíce blíží a kde jsou jeho meze, a to i mezi lidmi s absolutním sluchem. Jako výchozí vodítko tohoto variativního rozdělení tónové oblasti navíc očividně slouží kulturní perspektiva – stejně jako u barev, praktických předmětů atd.