Poznámka 44

Je nepřesné omezovat působnost Platónova rozlišení prvního a druhého nejlepšího zřízení na různé dialogy. Ačkoli platí, že obvyklé schéma (první nejlepší: Ústava; druhé nejlepší: Zákony) vystihuje dominantní autorův zájem v obou dialozích, je třeba si uvědomit, že rovněž Ústava připouští empirické uskutečnění navrhovaného zřízení, jež předpokládá zahrnutí hmotných předpokladů (viz pozn. 39 k bodu 1), jak je zřejmé z postupné „topizace“ dosud utopického projektu (srv. posun od utopického kontextu /499c7–d4/ a hypotetické formulace /501a2–b9/ v VI. knize ke konkrétnímu plánu na konci VII. knihy /540e5–541a7/). Projekt Magnésie představený v Zákonech naopak vychází z daných předpokladů umožňujících menší míru jednoty (v majetku a rodinných záležitostech), ale směřuje pomocí výchovy k postupnému zlepšování až k bodu, kdy budou dva nejvýznamnější úřady v obci (euthynové a noční shromáždění) moci být obsazeny filosofy žijícími způsobem shodným se strážci v Ústavě. Jde tedy o projekt vposled usilující rovněž o první místo vzhledem k božskému vzoru.