Poznámka 19

Filón, Mos. I,158. Určitý vliv zde zřejmě sehrála také stoická koncepce božského logu a především novopythagorejské spekulace o podobě ideálního krále. Srv. Diotogenés u Stobaia, Anth. IV,7,62: „(Král) se musí ve svém vzhledu, uvažování, výrocích, duševní povaze, jednání, pohybech a postojích těla chovat takovým způsobem, aby přivedl k pořádku ty, kteří k němu vzhlížejí, obdivují jeho majestát, rozumnost a zdrženlivost. Neboť pohled na dobrého krále se lidské duše dotýká stejně silně jako zvuk flétny nebo hudební harmonie.“ K dalšímu vývoji těchto představ srv. E. R. Goodenough, The Political Philosophy of Hellenistic Kingship, in: YCS 1, 1928, str. 55–102; G. F. Chesnut, The Ruler and the Logos in Neopythagorean, Middle Platonic, and Late Stoic Political Philosophy, in: ANRW II, 16/2, 1978, str. 1310–1332.