Poznámka 74

Filón, Ios. 32–34 ke Gn 37,3; srv. E. R. Goodenough, The Politics of Philo Judaeus, London 1940, str. 22. Motiv „pestrého pláště“ (ποικίλος χιτών) politika odpovídá Platónově popisu „přívržence rovnosti“, který v sobě chová množství všelijakých mravů (Resp. 561e). Také Josef byl ovšem význačným předkem a Filón na mnoha místech zdůrazňuje bohatství jeho ctností v daleko pozitivnějším smyslu (Ios. 87; W. Richardson, The Philonic Patriarchs, str. 520); srv. také narážku v Ios. 174: „nikoli člověk, ale bůh, nebo logos, nebo božský zákon (νόμος ϑεῖος)“. Podle Klementa je způsob, jakým Josefovi bratři strhli jeho pestrý plášť, alegorickým symbolem jejich opovržení nad „rozmanitostí poznání“ (ποικίλη γνῶσις) a spolehnutí se na „prostou víru podle Zákona“ (Klement, Strom. V,53,2–3). Klement tu ovšem upozorňuje také na jiné možnosti výkladu.