Poznámka 70

Contra Cels. V,25 (SC 147,76), s příznačným Órigenovým dodatkem: „Ať si ale otázku, jak byly části země rozděleny mezi určité typy vlády a spravovány svými dohlížiteli, zkoumá ten, koho to baví“ (tamt., V,27). Východiskem je bezpochyby obraz božských daimonů z Platónova Politika či Zákonů (srv. Pol. 271d; Leg. 713c–e, Burnet). Podobný motiv nacházíme pak např. ve spisu De mundo (398a–b); srv. A. Timotin, La démonologie platonicienne, str. 128–130. Z Órigenova komentáře je v každém případě zřejmé, že Kelsos rozlišoval mezi špatnými a dobrými daimony (srv. také Contra Cels. VIII,33 [SC 150,246]). Ke Kelsově démonologii srv. M. Frede, Celsus philosophus Platonicus, str. 5208–5210; J. Puiggali, La démonologie de Celse penseur médio-platonicien, in: Les Études classiques, 55, 1987, str. 17–40.