Poznámka 14

Srv. Třetí meditace, zejm. AT VII, str. 40 nn. Otázka přesné povahy Descartovy analýzy „způsobů bytí“ ideje, stejně jako „způsobů bytí“ předmětů odpovídajících reprezentativním obsahům idejí, se podstatně komplikuje, přihlédneme-li k diskusi mezi Descartem a Janem de Katerem v rámci Prvních námitek, a ve světle této diskuse pak k definici ideje v rámci sady definic, jež Descartes připojil na závěr svých Odpovědí na Druhé námitky (viz definice II.–IV., AT VII, str. 160 n.) a k rozlišení dvou významů výrazu „idea“ v PředmluvěMeditacím (AT VII, str. 8). Tato místa se totiž při bližším pohledu zdají naznačovat, že Descartes byl ve svých analýzách ochoten nějak zohledňovat i jemná scholastická rozlišení mezi různými modi essendi samotného reprezentovaného předmětu. Otázka interpretace Descartova zacházení s tímto scholastickým dědictvím je velmi kontroverzní a pro naše účely ji můžeme ponechat stranou.