Poznámka 33

Implicitní povaha přitakání je podstatným prvkem v Órigenově argumentaci, v níž se vyzbrojen stoickou psychologií jednání obrací k těm, kdo tvrdí, že byli přemoženi vnější představou (De princ. III,1,4): „A jestliže někdo říká, že vnější podnět je té povahy, že se mu nelze vzepřít, nastane-li takto [tj. tak, že vyvolá určitou představu, aniž by sám byl v naší moci; srv. III,1,3], ten ať se podívá na vlastní emoce a vzněty, zdali nedochází ke svolení a přitakání a nachýlení hegemonika k nějaké takové věci na základě její přesvědčivosti.“ (Εἰ δέ τις αὐτὸ τὸ ἔξωϑεν λέγοι εἶναι τοιόνδε, ὥστε ἀδυνάτως ἔχειν ἀντιβλέψαι αὐτ τοιδε γενομένῳ, οὗτος ἐπιστησάτω τοῖς ἰδίοις πάϑεσι καὶ κινήμασιν, εἰ μὴ εὐδόκησις γίνεται καὶ συγκατάϑεσις καὶ οπὴ τοῦ ἡγεμονικοῦ ἐπὶ τόδε τι διὰ τάσδε τὰς πιϑανότητας.)