Poznámka 4

Srv. J. Assmann, Moses der Ägypter, str. 140, 150, 158 n. ; týž, Of God and Gods. Egypt, Israel, and the Rise of Monotheism, Madison (Wisc.) 1998, str. 139–142: koncept religio duplex jako rozlišení populárního, exoterického, a elitního, esoterického, náboženství, zhodnocené za osvícenství myšlenkou tolerance; týž, Herrschaft und Heil. Politische Theologie in Altägypten, Israel und Europa, Frankfurt a. M. 2000, str. 265–267 (česky Panství a spása. Politická theologie ve starověkém Egyptě, Izraeli a Evropě, Praha 2012, str. 289–291); týž, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005; týž, Schiller, Mozart und die Suche nach neuen Mysterien, in: Athenäum, Jahrhbuch für Romantik, 16, Paderborn 2006, str. 13–37, zvl. str. 32: raně idealistická „nová mythologie“ se nachází na půdě konceptu religio duplex; týž, Religio Duplex: Die Ringparabel und die Idee der doppelten Religion, in: O. Gutjahr (vyd.), Nathan der Weise von Gotthold Ephraim Lessing, Würzburg 2010, str. 73–88: ideou tří náboženství knihy byl islám, jenž byl v době středověkého osvícenství nadřazen Západu.