Poznámka 41

V Schmittově díle můžeme sledovat vývoj, který vede od státu, říše (Reich), prostoru politického vlivu (Großraum) ke katechontu. Zatímco prvním třem polohám můžeme rozumět čistě v politicko-teoretickém smyslu, katechontu pak již v politicko-theologickém, což odráží nejen změny v záběru Schmittova politického myšlení, ale také jeho vlastní historickou situaci. V prvním období stál v centru stát ve svých proměnách od 17. stol. Od roku 1936, kdy byl vyloučen z NSDAP, se Schmitt stále více věnuje politické teorii z geopolitického hlediska, což je dovršeno v komentáři k Leviathanu. Od roku 1942, kdy je již osud Třetí říše velmi nejistý, se v Schmittových textech prosazují dějinně-filosofické motivy nacházející svůj vrcholný výraz v pojetí politické moci jako katechontu. Podrobněji k využití pojmu katechon viz A. Motschenbacher, Katechon oder Großinquisitor, str. 146, 187–219. M. Leutzsch, Der Bezug auf die Bibel und ihre Wirkungsgeschichte bei Carl Schmitt, str. 187–191.