Poznámka 46

Tato spíše polemická pozice Schmittovy politické theologie neušla kritickému zájmu. K nejzajímavějším patří The King’s Two Bodies od Ernsta Kantorowicze, který sice se Schmittem sdílí přesvědčení, že mnohé z právních a politických pojmů nacházejí svůj původ v theologii, ale implicitně nesouhlasí jak s formou, tak s implikacemi Schmittovy politické theologie jako sociologie politických pojmů. V prvním případě proti Schmittově několik desítek stran dlouhému esejistickému textu staví rozsáhlou práci s bohatými prameny, ve druhém případě naznačuje, že politická theologie má spíše proto-liberální a konstituční implikace, což dokládá analýzou teorie dvou těl krále. E. Kantorowicz ve svém textu nezmiňuje Schmitta explicitně, ale v předmluvě se jasně distancuje od Schmittovy politické theologie, kterou chápe rovněž jako nástroj legitimizace nacistického režimu. Viz E. Kantorowicz, The King’s Two Bodies, Princeton, 1997, str. xviii. Podrobněji k vztahu Kantorowicze a Schmitta viz V. Kahn, Political Theology and Fiction in The King’s Two Bodies, in: Representations, 106, 2009, str. 77–101; R. Halpern, The King’s Two Buckets: Kantorowicz, Richard II. and Fiscal Trauerspiel, in: Representations, 106, 2009, str. 67–76.