Poznámka 76

Důsledkem „předpojatosti“ pobytu významností „inmitten“ je ovšem i charakter „vlády“, který svět vůči transcendujícímu pobytu vykazuje. Vzhledem k tomu totiž, že pobyt transcenduje za „předpojatosti“ touto významností, svět nemůže vykazovat jen povahu celkovosti „z čeho“ (srv. str. 8), „vůči čemu“ (srv. str. 8), „kvůli čemu“ (srv. str. 9–10) je pobyt osobou (Selbst), nýbrž dík významnosti „inmitten“ jsou některé možnosti rozvrhujícímu se pobytu odtaženy jako nevyhovující podmínce „mezi ,jsoucny‘“ (srv. VWdG, str. 167) a ona celkovost – svět – tak nabývá vůči pobytu významnější distance toho, co nemůže být pobyt sám, nabývá povahy „stát proti“ (Entgegen), svět nabývá „vlády“: „Aber gerade dieser in der Eingenommenheit vom Seienden beschlossene Entzug gewisser Möglichkeiten seiner In-der-Welt-sein-können bringt erst die ,wirklich‘ ergreifbaren Möglichkeiten des Weltentwurfs dem Dasein als seine Welt entgegen. Der Entzug verschafft gerade der Verbindlichkeit des verbleibenden entworfenen Vorwurfs die Gewalt ihres Waltens im Existenzbereich des Daseins.“ VWdG, str. 167.