Poznámka 63

Tamt., 265d8–266a2. V této souvislosti je zajímavá také pasáž z Politika, kde elejský host vytýká Sókratovi Mladšímu, že při pojmovém dělení postupoval příliš chvatně, protože distinkce, kterou načrtl, je nesprávná, neboť nerozlišuje náležitým a vyčerpávajícím způsobem všechny druhy v rámci jednoho rodu, tedy všechny části celku, a soustřeďuje se jen na jeden druh, proti němuž v souhrnu staví všechny ostatní. Jinak řečeno, chyba zde vzniká tak, že zde Sókratés Mladší ztotožňuje dva různé stupně obecnosti, protože špatně rozlišuje, co je celek a co část (Polit. 262a3–264d2). Zdá se proto, že rozsáhlé pasáže v SofistoviPolitikovi, během nichž se dlouze a detailně rozlišují stupně obecnosti a diference, které vymezují sofistické a politické umění, je třeba vykládat nejenom jako Platónovu nebo Sókratovu rafinovanou ironii, nýbrž i vážný pokus přesně, vyčerpávajícím způsobem a s ohledem na širší souvislosti uchopit, kdo je sofista a kdo politik.