Poznámka 18

Filón, Mos. I,162. Podle některých recenzentů tu Filón vytváří dvě úrovně „živého zákona“, odpovídající statutu mudrce a krále (srv. J. Martens, Nomos Empsychos in Philo and Clement of Alexandria, in: Helenization Revisited, vyd. W. E. Helleman, New York – London 1994, str. 326; s poněkud schematickým zdůvodněním: „In the language of exclusive kingship model, only Moses is the true ,king‘.“) Věc však není tak jednoduchá. V řadě tří otců, kteří podle Filóna reprezentují trojici základních ctností židovského kmene – království, kněžství a svatý národ (srv. Ex 19,6) – představuje zřejmě Abraham právě jeho královské kvality a Filón využívá výroku Chetejců v Gn 23,6 („jsi pro nás jako král od Boha“), aby zdůraznil božský původ Abrahamovy královské nadřazenosti (srv. Abr. 56 a 261: „Království mudrce je darem božím“; Abr. 272: „Neboť moudrý muž je první v lidském pokolení, jako je kormidelník na lodi nebo vládce ve městě nebo jako je stratég ve válce“).