Poznámka 37

Srv. tamt., str. 107. „Negativnost objektivního bytí se projevuje 1) v tom, že nemá centra, 2) v tom, že jest ve své podstatě výrazem, vyjádřením, které může mít smysl toliko pro ,bytí pro sebe‘. Vyjádřil jsem to onehdy tak, že předmětné bytí jest, jako by nebylo; neboť není ani pro sebe, ani pro jiné předmětné bytí ničím. Jako bytí je ,lhostejné‘ jemu samému i jinému objektivnímu bytí. A přece se chová, jako by lhostejné nebylo: zákonitost, forma, celkové procesy, celistvost. To by se zdálo na první pohled právě čímsi pozitivním: ale je to ve skutečnosti přece známkou toho, že není ze sebe samotného pochopitelné, že nestojí v sobě samém. To, co by tomuto bytí teprve dalo uzavřenost a smysl, to, k čemu samo poukazuje, podstatně mu chybí – to je negativita předmětna.“ J. Patočka, Filosofické deníky, sešit z 23. 11. 1946 – 29. 5. 1947, záznam z 5. 12. 1946.